jaarverslag 2016 regio Utrecht

1. Regio  Utrecht

De belangenbehartiging in de regio Utrecht richt zich al sinds 2010 vooral op het realiseren van een goed wandelnetwerk met zoveel mogelijk onverharde paden. Het Utrechtse wandelknooppuntensysteem wordt in 4 fasen aangelegd in de polders rondom Utrecht. De Utrechtse Heuvelrug met de vele landgoederen maakt jammer genoeg een eigen keuze: geen knooppuntensysteem maar min of meer gekoppelde traditionele paaltjesroutes één richting op. In 2016 ondersteunden vrijwilligers van TeVoet Recreatie Midden Nederland voor het ontwerp routenetwerk voor zg. fase C van het Wandel Route Knooppunten Systeem. Fase C betreft de Kromme Rijnstreek. Nadat we in 2015 input hebben geleverd voor Fase B, de Vechtstreek, Noorderpark en rond Vianen (voorjaar 2017 gaan de paaltjes de grond in). Eind 2014 is fase A afgerond in het Groene hart van Utrecht (zie voor het netwerk, de kaart en de routeplanner http://www.recreatiemiddennederland.nl/pagina/210/Wandelplanner.html). Op de kaart en de routeplanner zijn zeer duidelijk de onverharde paden zichtbaar. Van TeVoet zijn bij het ontwerp en controle van het knooppunten systeem 10 vrijwilligers betrokken. In al deze projecten wordt samengewerkt met medewerkers en ook vrijwilligers van verschillende instanties. Zoals een klein onderdeel in het Noorderpark: een klompenpad bij Tienhoven met lokale groepen, het Landschap Erfgoed Utrecht, betrokken gemeentes en Natuurmonumenten. Samenwerking met vrijwilligers van Wandelnet is nog niet goed van de grond gekomen, mede doordat er nog geen continuïteit is in de functie van belangenbehartiger namens Wandelnet in Utrecht.

Nu alle paaltjes van fase A in de grond staan, konden we in het Utrechtse ook de schildjes voor de Oude Hollandse Waterlinie Route op de WRKS paaltjes schroeven (een project van TeVoet Zuid-Holland voor de Stichting Groene Hart, zie http://www.ontdekdewaterlinie.nl/waterliniepad). Een stevige klus, zowel lichamelijk als in tijd. En de route beschrijven. Nog niet helemaal afgerond, helaas, door tekort aan de benodigde schildjes (binnen- en buiten broedseizoen).

NIVON Wandeling 25/10 naar Overveen

NS wandeling van Santpoort-Noord naar Overveen. 16 Km.

Via...